موقع خرید مبلمان که می‌رسد، چرم یکی از آن گزینه‌هایی‌ست که نمی‌توان به راحتی از آن صرف‌نظر کرد. هم طبیعی‌ست و هم ظاهر شیک و جذابی و هم برای نشستن راحت است. به طوری که می‌تواند در اتاق پذیرائی یا نشیمن شما، توجه همه را به خود جلب کند. در کنار آن کیفیت خوبی دارد و با گذشت زمان، بهتر از قبل به نظر می‌رسد. در کنار تمام این مزایا، چرم نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. در ادامه چند نکته‌ی کلیدی مربوط به نگهداری و تمیز کردن این نوع مبلمان را بررسی خواهیم کرد.

مراقبت از کاناپه‌های چرمی

اگر کاناپه‌ی شما از جنس چرم طبیعی باشید، چرم در طول زمان به صورت طبیعی روغنی تولید می‌کند تا از پوسته پوسته شدن و از بین رفتن لایه‌ی بیرونی چرم جلوگیری شود.

اما به مرور، میزان تولید این روغن کم می‌شود. این‌جاست که باید از محصولات مراقبتی مخصوص چرم استفاده کنید. این محصولات را به راحتی در بازار می‌توانید پیدا کنید.

در مورد چیدمان مبلمان نیز باید وسواس بیش‌تری به خرج بدهید. مبل شما نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد. علاوه بر آن نباید در نزدیکی شوفاژ یا هر منبع گرمایشی دیگر قرار گیرد. گرما و آفتاب، دو عامل تاثیرگذار در از بین رفتن و پوسته پوسته شدن و شکنندگی چرم هستند که باید به آن دقت کنید.

چگونه مبل چرمی را تمیز کنیم؟

یک. با جاروبرقی شروع کنید. به‌خصوص اگر مبل شما در معرض استفاده‌ی دائم است و با سطح پوست تماس زیادی دارد. هفته‌ای یک بار تمام قسمت‌های مبل را جارو بکشید تا مبل از گرد و غبار، سلول‌های مرده‌ی پوست، ذرات خوراکی‌های مختلف و .. تمیز شود. به جارو کردن رویه‌ی مبل اکتفا نکنید و تمام ثسمت‌های مبل مثل زیر مبل و درزها را به خوبی جارو بکشید.

دو. از یک دستمال پارچه‌ای تمیز و نرم و مقدار کمی آب گرم، برای دستمال کشیدن مبل‌ها استفاده کنید. پارچه نباید به قدری نمناک باشد که خیسی به درون مبل نفوذ کند. تنها در حدی که با آن سطح مبل را تمیز کنید، کفایت می‌کند. 

سه. در انتها باید از نرم کننده‌ی چرم استفاده کنید. اگر اولین باری‌ست که دارید از نرم کننده استفاده می‌کنید، ایتدا مقدار کمی نرم کننده را روی سطح کوچکی از مبل امتحان کنید و کمی صبر کنید. اگر چرم تغییر رنگ نداد، می‌توانید از آن برای جلا دادن به مبل استفاده کنید. در استفاده از نرم کننده حتما به دستور استفاده‌ی محصول توجه کنید و طبق آن پیش بروید.

یک نکته‌ی مهم!

اگر نوشیدنی، سس و یا هر ماده‌ی خوراکی دیگری روی مبل چرمی شما ریخت، به هیچ‌وجه ناحیه مورد نظر را دستمال نکشید تا لکه پاک شود. دستمال کشیدن ممکن است باعث از بین رفتن لکه شود، اما رنگ چرم را نیز از بین می‌برد. بهترین کار این است که یک دستمال تمیز را روی لکه بگذارید تا باقی‌مانده‌ی نوشیدنی، جذب پارچه شود. بعد از آن بهتر است از یک اسپری مخصوص شستشوی چرم استفاده کنید و یا از یک متخصص کمک بخواهید. حتی می‌توانید با جایی که مبل را از آن‌ تهیه کرده‌اید، در ارتباط باشید.